Stravovanie – Príklad zdravšieho jedálnička

Strava, to je palivo pre naše telo. To znamená, že čím kvalitnejšie palivo, teda stravu do tela dáme, tým naše telo bude lepšie a dlhšie fungovať bez zbytočných komplikácií. Je to ako napríklad s autom, aby dobre šlapalo, musíte do neho liať kvalitný benzín a olej inak sa jeho životnosť skráti. Treba si uvedomiť staré porekadlo, že ako sa stravujeme tak aj žijeme. Človek už dokázal vytvoriť toľko druhov upravených jedál, že sa kľudne môže stať to, že za pár desatročí si človek ani nebude pamätať na zeleninu a ovocie. Každá jedna upravovaná strava je vysoko ochudobnená o vitamíny, minerály a hlavne enzýmy, ktoré sa ničia pri teplote 42°C. Takto práve vznikajú civilizačné choroby - bezhodnotná strava, rýchlosť, stres, klasické „pokrokom k zániku“. Stačí si uvedomiť, že je to práve strava, ktorá dáva život nášmu telu a mysli. Skúste sa sami seba spýtať, čo si myslíte, čo je zdravšie? Jablko, mrkva či nejaký hamburger a dezert? Viem že poznáte odpoveď. Chápem že zelenina a ovocie nie je niekomu po chuti, ale treba sa zamyslieť nad tým že bez nich sa kvalitný a zdravý život viesť nemôže. To však samozrejme neznamená, že človek má jesť iba zeleninu a ovocie, to vôbec, iba by som rád dal na vedomie, že zelenina a ovocie musí patriť ku každodennému jedálničku.

Skôr než sa rozpíšem o príklade všeobecného „zdravšieho“ jedálnička, chcem zdôrazniť, že neexistuje žiaden jednotný jedálniček pre každého. Každému z nás vyhovuje niečo iné a tomu sa treba aj prispôsobiť. Je jasné, že keď vám bude niečo zo stravy robiť zle, druhý krát si to už nedáte, alebo to skúsite časom opäť či sa niečo nezmenilo. Treba sledovať a počúvať svoje telo, naslúchať mu. Toto mi robí dobre, toto mi robí zle. Po tomto jedle sa cítim vitálne a zdravšie, toto ma zase unavuje a berie mi energiu.
Jedna vec čo platí pre každého je, že strava by mala byť prevažne zásaditá, teda v pomere 70% zásad a 30% kyselín. Správne, hovorím o acidobázickej rovnováhe. Šíria sa teraz v poslednej dobe rôzne články o mýtuse prekyslenia, čo je pravdepodobne dielom farmceutických firiem, ale kto má v hlave aspoň trocha rozumu, vie si dať dve a dve dohromady. Veľa ľudí sa rado chytí na tento mýtus už len z dôvodu, nech nemusia nič pre svoje zdravie urobiť. Kto chce kam, pomôžme mu tam.

Príklad zdravšieho jedálnička

Orgánové hodinyHneď  začnem dávnou historickou vetou: Raňajkovať ako kráľ (40%), obedovať ako princ (35%) a večerať ako žobrák (25%). Takto by to asi malo vyzerať, pokiaľ chceme uľahčiť tráveniu a prispôsobiť sa orgánovým hodinám. Majte na pamäti, že všetko čo tu bude popísané nie je absolútne, takže v pokoji si to upravujte podľa svojich potrieb. Nemusíte do toho skočiť hneď po hlave, začnite tým čo je pre podla vás najľahšie uskutočniteľné a potom ďalej skúste meniť viac a viac až kým vám to bude už bežné a príjemné.

Raňajky - Ako kráľ

Ešte pred raňajkami hneď ako vstanete odporúčam vypiť aspoň 0,5L čistej vody na štart organizmu do nového dňa. Raňajky by mali byť zo všetkých celodenných jedál najväčšie, pretože naštartúvajú celý deň (raňajkovať až 30min. po). Nemali by byť moc sýte ale skôr ľahké až polosýte. Najlepšie začať štart do rána ovocným šalátom. Ak si budete robiť ovocný šalát tak majte na pamäti to nech nekombinujete sladké ovocie s kyslím. Takže kiwi, pomaranč nebude okej s hruškou a sladkým jablkom. Zoberte si dva druhy ovocia (sezónne ovocie), nasekajte si ich na kocky a zamiešajte. Potom na to môžete popridávať rôzne druhy orechov, napríklad slnečnicové a tekvicové semienka, kešu, para orechy, vlašské orechy, lieskové orechy, mandle atď... Tak isto môžete ovocný šalát posypať strúhaným kokosom, mletým makom, sezamom alebo škoricou (najlepšie iba jednu z možností, radšej každý deň striedať inú). Snažte sa to moc neprekombinovať. Čím menšia kombinácia, tým ľahšie trávenie. Všetko toto zjesť čo najskôr, najlepšie do 1 hodiny. Ovocie vám dodá hlavne vitamíny a enzými, zatial čo orechy mineráli.

Ak nebudete mať už chuť na ovocný šalát, kludne si môžete dať aj klasické slovenské raňajky, čo je chlieb s maslom. Ale dajte si vždy k tomu aspoň rovnaký diel zeleniny! Ako som už viac krát spomínal, najlepšie jesť chleba aspoň 1 až 2 dni starý, alebo si ho opiecť a spraviť z neho hrianku, ktorú si môžete potrieť cesnakom. Treba mať na pamäti, že čerstvý chlieb kde sa nachádza droždie ničí črevnú mikroflóru a zahlieňuje organizmus.

Obed - Ako princ

Obed by sa mal skladať hlavne zo zeleniny. Tak ako ste si na raňajky urobili ovocný šalát, tak si urobíte aj zeleninový. Nakrájate si na kúsky hlávkový šalát, čínsku kapustu, reďkovky, pôr, rajčiny, olivy, rukolu, polníček, cibuľu, uhorku, nastrúhanú mrkvu, rozmačkaný cesnak (1 až 3 strúčiky) alebo inú zeleninu ktorú máte radi. Šalát by mal pozostávať aspoň z 4 druhov zeleniny. Do šalátu môžete primiešať naklíčenú strukovinu ako napríklad mungo, šošovica, hrach atď. a polejeme 1 až 2 PL virgin panenského olivového oleja. Ako korenie môžete použiť: kurkuma, čerstvá majoránka, mäta, bazalka, saturejka (u chorých korenie vynechať) chilli papričky (kto má problémy s žalúdočnými vredmi alebo žlčníkom, chilli nepoužívať!)

Samozrejme ak nevydržíte iba na šaláte, môžete si k nemu urobiť prílohu: ryžu natural, zemiaky (pyré bez masla a mlieka, varené zemiaky, pečené zemiaky v šupke, žiadne hranolky), pohánka, pšeno, špaldové cestoviny, krúpy, varené obilie.

Ak si robíte prílohu, nezabúdajte k prílohe vždy konzumovať zeleninový šalát vo váhovom pomere príloha 60% šalát 40%

Večera - Ako žobrák

Večera je skoro totožná s obedom, môžete jesť obilniny, strukoviny, morčacie mäso, králičie mäso plus k tomu samozrejme diel zeleninového šalátu. Čas večere je minimálne 4 hodiny pred spánkom, najlepšie konzumovať posledné jedlo od 17 do 19 hodiny, pokiaľ máte potom hlad, radšej piť vodu, ovocnú alebo zeleninovú šťavu.

Desiata

Ak ste hladný medzi hlavnými jedlami, môžete sa nadesiatovať. Desiata by mala byť malá porcia ľahkého jedla alebo ovocné a zeleninové šťavy. Najlepšie je tento čas vyhradiť na pitie čistej vody, najlepšie filtrovanej alebo destilovanej.


Na takúto zmenu si telo musí zvyknúť, preto čas kým si navyknete na tento spôsob stravovania môže trvať dlhšiu dobu, po túto dobu možno zaznamenáte negatívne reakcie organizmu, ktoré sú iba doprovodné príznaky detoxikácie organizmu. Preto sa nezľaknite a pokračujte ďalej. V priebehu prechodnej fázy si človek všimne na sebe zlepšenia, či už na psychickej či fyzickej úrovni.

Zásady pri stravovaní

  • Zamerať sa na zásadotvornú stravu (surové ovocie a zelenina)
  • Nikdy nepiť 30 minút pred jedlo a po jedle (nariedi sa žalúdočná kyselina a spôsobí zlé trávenie)
  • Nejesť polievku spolu s hlavným jedlom, hlavné jedlo až po 30 minútach po konzumácií polievky
  • Nikdy nejesť sladké po hlavnom jedle
  • Nezohrievať jedlo v mikrovlnke
  • Nehltať jedlo, ale poriadne potravu rozžuť, uľahčíte tak tráveniu
  • Neprekombinovať stravu
  • Vynechať veci ako kečup, majonéza, tatárska omáčka (urobte si to radšej doma, zdravšie a chutnejšie)
  • Jesť v klude a pomaly, nejesť pod stresom
  • Nejesť veľké porcie jedál, netreba zjesť všetko čo je na tanieri
  • Vyhnúť sa mliečnym výrobkom a čerstvému pečivu
  • Piť čistú vodu alebo ovocné a zeleninové šťavy
  • Prestať konzumovať kávu a minerálne vody s CO2

Zdielať článok:

Upozornenie:
Informácie, ktoré sú zverejnené na tejto stránke nie sú lekárskym odporúčaním. Poznatky a názory, ktoré tu prezentujem sú buď moje osobné alebo prevzaté od iných autorov. Ako autor tejto stránky neberiem na seba žiadnu zodpovednosť. Rozmýšľajte svojím zdravým a logickým rozumom a uvážte čo je pre Vás správne. Radšej sa pýtajte ako by ste mali urobiť nejakú hlúposť, zdravie máte predsa len jedno.
Ochrana osobných údajov

Stiahnuť a prezrieť: ochrana osobných údajov

Články - Dobré rady
Aký je váš názor?
Donútila vás hľadať alternatívne riešenia nedôvera k dnešnej medicíne?
22%
65%
13%
Spolu: 559 hlasov
Náhodné články
irisdiagnostika
Chrápanie

Ako správne pochopiť príčinu vzniku chrápania a jeho možné odstránenie pomocou zdravej životosprávy.

irisdiagnostika
Candida Albicans - Kandidóza

Ako potlačiť kandidózu a navrátiť človeku pevné zdravie bezsacharidovou diétou.

irisdiagnostika
Vysoký krvný tlak (hypertenzia)

Vysoký krvný tlak je spôsobený rôznymi príčinami. V článku sa dozviete ako vzniká a ako ho znížiť.